27 november 2016

MOTIVATION↑

Allmänt Tips

Fick frågan: "Vad är dina bästa tips när man tappat all motivation inför skolan? När man inte ens orkar plugga i 10 min isträck trots att man kunde sitta flera timmar förut och plugga?"


I 9an brukade jag sitta och plugga i flera timmar, varje dag, inför ALLT. Jag var överengagerad och supermotiverad! Nu för tiden ägnar jag max 1h varje dag, om ens det... I grund och botten handlar det om inställning; att vilja plugga och att vilja bli motiverad. Här får ni lite tips:

1) Miljö: sätt dig bekvämt, i en miljö du trivs bra i. Själv blir jag mer motiverad av att bara byta om till mina favoritmjukisar och krypa ner i min säng, med lite mysig musik i bakgrunden. Vill man gå in för det ännu mer kan man tända ljus, sätta sig på ett café, eller kanske ute på balkongen?

2) Snacks: för lite extra energi rekommenderar jag starkt att fixa lite snacks, så att du orkar sitta länge och slipper tänka på att gå och fixa mat varannan minut. Jag föredrar att göra en liten fruktblandning eller att köpa mörkchoklad då det ger mycket energi till plugget! 

3) Planera: det är så otroligt viktigt att planera plugget så att du varken sitter och pluggar 5h non-stop, eller avbryter var 5e minut. För mig tar det oftast 10min innan jag kommer in i plugget, och sedan sitter jag i ca 1h (beroende på vad det är för plugg) och pluggar intensivt. Därefter brukar jag ta en paus och unna mig ett avsnitt av en serie! Och så fortsätter det i samma mönster... Mitt tips är helt enkelt att plugga i färre timmar men med högre intensitet! Då slipper du känna att du ägnat hela dagen åt att endast plugga. Man kan få lika mycket gjort på en intesiv timma som på en halvt intensiv dag. 

4) Bort med mobilen: koppla ifrån alla sociala medier och lägg ifrån dig mobilen! Det blir mycket svårare att plugga intesivt när mobilen ligger bredvid och vibrerar konstant. När du tar dina pauser är perfekt tillfälle att kolla mobilen igen, men INTE under plugget.

5) Gör plugget roligt: det är väldigt mycket lättare sagt än gjort, men försök verkligen att göra plugget roligt! Istället för att sucka och lipa över att det är så otroligt tråkigt och onödigt brukar det funka att istället försöka se det som en bra möjlighet att lära sig någonting nytt. 

6) Varför?: ställ dig frågan "VARFÖR pluggar jag?", det avgör ofta hur motiverad du är. Tänk på varför du vill lyckas bra i skolan, varför du måste få bra på just detta prov, varför dessa pluggtimmar krävs för att du ska få bra resultat. Själv siktar jag på högsta betyg i varje ämne, och därför vet jag även att det är ett måste att lägga de timmarna på att plugga. 

6) Våga vara nöjd: vi är människor, och människor klarar inte allt. Ibland måste man våga nöja sig och acceptera att man gjort sitt bästa! Jag blir alldeles för ofta stressad över att jag inte pluggat tillräckligt och känner att jag inte kan någonting, vilket resulterar i att jag sitter uppe hela natten och stresspluggar. Jag har nu i efterhand lärt mig att man helt enkelt får säga stop och vara nöjd ibland, och att det oftast blir bra till slut ändå. Du kan mer än vad du tror! 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress