GYMNASIUM
Pluggtips? Hur pluggade du?
Svar: Jag har alltid varit en väldigt "effektiv pluggare", som hellre pluggar intensivt, sällan och i kortare omgångar än att sitta hemma en hel dag för att plugga lite halvdant. Har väldigt lätt för att hamna i en egen liten bubbla (am I right, föredetta classmates...? hehe) och då pluggar jag järnet. Men vill även tillägga att det är viktigt att bryta av lite ibland och kanske unna sig med någonting man tycker är roligt... Kanske kolla ett avsnitt på en serie - viktigt att inte fastna bara!! - eller göra en mysig "plugg-stämning" med goda snacks och möööjsiga myskläder. Men det absolut bästa är egentligen att vara så aktiv man bara kan när man väl är i skolan, för då behöver man knappt plugga när man kommer hem har jag lärt mig under åren. Sedan har jag rätt lätt för att lära mig eftersom jag alltid har varit väldigt amibitiös i skolan, ända sedan jag var liten.
HÄR! (klicka) gjorde jag ett inlägg för ett par år sedan om hur man pluggar på bästa sätt. 
 
Bästa minnet från din gymnasietid? 
Svar: Har så många roliga minnen tack vare mina fantastiska klasskompisar. Men någonting jag tyckte var extra roligt var i så fall när vi var i Stockholm med hela årskursen. Det var såååå mysigt. 
Vad läste du på gymnasiet? 
Svar: Jag läste ekonomi (med inriktning ekonomi) på LM Engströms Gymnasium.
 
Har lite frågor om LM: var det en stor nackdel att inte få ha skoldatorer och jobba digitalt, jag själv skulle sakna det om jag började där. Var var det bästa med LM, rekomenderar du den? Det är ju svårt att få ledigt men du verkar resa mycket, hur löste du det?
Svar: Nej, det var verkligen ingen nackdel. Superskönt att slippa släpa med sig dator varje dag till skolan + att när man väl behövde dator eller ville ha en så hade lärarna fixat det. Rekommenderar verkligen LM! Det är så underbar stämning på skolan, så fina lokaler, duktiga/ambitiösa lärare och elever och man utvecklas så mycket som både person och elev. Man kan tro att det är "lame" på LM, men det håller jag faktiskt inte med om. Det är rätt svårt att få ledigt ja, men om man planerar i god tid och pratar med sin lärare så förstår de oftast!
HÄR! (klicka) har jag skrivit ett inlägg om LM Engström!
 
Hur gjorde du för att prestera så bra i skolan? 
Svar: Om det är en sak jag är tacksam över, så är det att jag började engagera mig i skolan redan när jag var liten. För allt jag har lärt min under åren har gynnat mig såååå mycket nu. Då menar jag både vad det gäller kunskap men även hur jag ska plugga och lära mig på bästa sätt. Men mitt number one tips just nu är att vara så aktiv som möjligt i skolan när man väl är på lektioner. Ta hjälp av lärare, anteckna mycket och sedan kommer du märka att man knappt behöver plugga när man kommer hem. Det är dessutom viktigt att verkligen förstå det man pluggar och inte bara lär sig allt som om det vore glosor. Tycker man det är intressant blir det dessutom ännu enklare att faktiskt lära sig. 
Rekomenderar du Lm Engström? Kan man gå där även om man inte är kristen?
Svar: Sjäääälvklart. Det är minst lika många kristna som det är folk som inte är kristna eller troende överhuvudtaget. Det ska du inte oroa dig över! 
 
UNIVERSITET
Har du planer på att börja plugga snart? 
Svar: Ja, om jag ska vara ärlig så längtar jag nästan lite tills jag ska börja plugga. Jag är dock SÅ kluven vart jag vill plugga... Det lutar mest mot Lund fortfarande då det verkar vara en riktigt rolig "studentstad" + att det är kul att komma ifrån Göteborg lite. Å andra sidan har jag ju precis fått lägenheten och allt + har handboll/vänner/familj här hemma i Göteborg som känns lite tråkigt att lämna. Vi får se helt enkelt! Men planen just nu är i alla fall att jag ska börja plugga nästa år.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress