28 september 2018

MAKEUP

Allmänt Tips

Fick en fråga om mina sminkrutiner och tänkte därför dela med mig om hur jag (oftast!!!) sminkar mig inför både vardag och festligare tillfällen. 
 
VARDAGSSMINK:
Ni lär bli rätt så besvikna när ni får höra om mitt vardagliga smink. Jag använder knappt smink och de produkter jag använder mig av är inte sådär superdupermega exklusiva. Men jag känner att det inte spelar någon roll vilket märke det är eller hur dyrt det är, så länge det passar bra på mig!
 
Mascara: Jag har nästan aaaalltid mascara. Känns så naket utan! Jag tar först och främst primer (som ni ser på bilden ovan) som gör att mascaran dels håller sig längre, men även ser till så att fransarna håller sig friska och fortsätter växa. Jag tycker även den ger en bra effekt på volymen på fransarna när jag sedan tar mascara, och undviker även att det bli klumpigt! Man kan tro att denna mascara är rätt kass, men OJ vad fel man kan ha. Den är sjuuukt bra tycker jag, då den både ger volym och fyllighet, men inte ser klumpig ut. Kan tycka att andra mascaror är för mesiga och syns för lite... Denna ger den perfeeekta balansen. Rekommenderas!
 
Ögonbryn: Jag brukade måla mina ögonbryn mer förr, men efter att ha haft en sommar nästintill helt fri från målade ögonbryn samt efter att ha kollat tillbaka på gamla bilder insåg jag att det är finare ju mer naturliga de är... Jag målar oftast bara ytterst på ögonbrynen där det finns en tendens att de "försvinner". Har inte jättemörka ögonbryn naturligt, men inte heller jätteljusa. Hur som helst är Anastasia kanske ett lite dyrare, men definitivt värdigt märke att köpa om man vill få fina ögonbryn<3
 
Highlighter/bronzer: Jag brukar inte använda foundation till vardagen. Ytterst sällan jag har concealer med för den delen! Jag gillar dock att få lite "liv" och "struktur" i ansiktet, och det får man genom en liiiten touch bronzer och highlighter. Jag använder detta enkla setfrån IsaDora. Tycker både highlightern och bronzern fungerar bra om man bara vill ha en enkel, basic look! 
FESTSMINK:
Har nästintill alltid samma rutiner när det kommer till att sminka sig till lite "finare tillställningar". Först och främst insåg jag nu att jag glömde lägga med EYELINER som är ett mååååååste för mig när jag ska piffa upp mig;) Älskar att ta en tunn eyeliner ovanför fransarna (börjar inte längst in i ögat, utan hellre i mitten isåfall... och sedan avsluta med en liten vinge). Har använt sjukt många olika eyeliner under min livstid och tycker att de flesta har varit bra! Föredrar helt klart liquid eyeliner över kajal...
 
Mascara & Ögonbryn & Bronzer: samma som i vardagssminket. 
 
Ögonskugga: Hittade "Mega Nudes" när jag var på Ullared för några år sedan (=budgeeet) och den var SÅ bra? Sjukt överraskad var jag. Finns två färger där som jag använder mig av hela tiden och som jag aldrig tröttnar på. Den ena färgen är en lite glansig ljusrosé/vit/beige (?) färg och sedan tar jag lite ljusbrunt längst ut vid "kanterna" och bländar det lite försiktigt. Blir en lagom balans av natuligt men även lite extraaaa. 
 
Highlighter: Fick ett "Let it glow" kit av mina kära kompisar för ett tag sedan och här snackar vi det uuuultimata highlighter-kitet. Lite dyrare, men precis som med Anastasia- SÅ VÄRD PENGARNA. Wow!
 
Foundation: Brukar även köra på lite (betoning på LITE!) foundation när jag väl ska festa till det lite. Har en väldigt bra färg på min foundation just nu (minns ej nyans nu dock), som gör att jag blir lite brunare och lite fräschare. Brukar även ta lite puder i samma färg ovanpå för att det ska se lite mer naturligt ut.
 
 
 
Emma

Jätte bra inlägg! Kan du visa din hudvård också? Hade varit så intressant!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress