30 januari 2018

GYMNASIEVAL

Allmänt

Detta inlägg skrevs förra året:
LM ENGSTRÖMS GYMNASIUM
 
Läget. Läget är något av det absolut bästa med skolan. På lektionerna kan man t.ex. titta ut genom ett fönster och både se och höra stan, vilket jag verkligen älskar. Så fort man lämnar byggnaden är man liksom mitt i centrum, bland butiker, restauranger och fik! Det betyder ju även att man även på kortare raster hinner ut och köpa lite mellanmål, kolla på kläder i butiker, eller annat viktigt (så som att köpa nya block när de tar slut). Perfekt om man är sugen på en lite "godare" lunch dessutom;)
 
Byggnaderna. Det är två byggnader (som ni ser på bilden), det "vita huset" till höger och "biskopshuset" till vänster. Båda byggnaderna är hyfsat små, men det känns ändå som att det finns mycket plats och många salar! Dessutom finns det supermysiga innegårdar och jag har verkligen inget problem med att gå dom få metrarna mellan byggnaderna. Det är fräscht, fint och har en sjuuukt trevlig miljö!!
 
Salar/rum. Vissa klassrum känns lite trängre, men man tror att det är värre än vad det faktiskt är. Var lite orolig att jag skulle störa mig på det när jag började, men det är absolut ingenting jag lider av! I alla fall inte nu när jag gått här såpass länge. Det finns massvis med rum och ställen man kan hänga i på raster, till exempel i vår söta och mysiga matsal (kanske dock inte bästa häng-stället hehe), ett superfint kristallrum, ett mysigt café och ett uppehållsrum. 
 
Mat. Vi har bamba, alltså får vi inga matkort. Lider jag av det? Nej. Vi har faktiskt (generellt sätt) väldigt god och varierad mat! Man får alltid välja mellan två huvudrätter, och sedan finns det även en vegetarisk rätt man kan välja (dvs totalt 3 stora rätter att välja på). Det finns även ett stort och varierat salladsbord, där man bland annat hittar pastasallad och såser! Utöver detta kan man få välja mellan vatten, mjölk eller saft (bästa saften!!!) och så har vi ca 10 olika sorters knäckebröd att välja på. Kort sagt är utbudet väldigt stort! Skulle man en dag få för sig att inget duger ligger ju LM typ 2 minuter ifrån Willys och ännu kortare från restauranger och fik. 
 
Lärare. Det finns ju många lärare på skolan, alltså har jag inte fått ha alla än. De lärarna jag har haft har i alla fall varit jätteduktiga och sjukt bra på att lära ut! Det måste jag verkligen hylla LM för, för något av det viktigaste för att man ska kunna nå höga resultat är om man har en bra lärare som står vid sidan och hjälper till. 
 
Min klass. Jag går ekonomi (som ni kanske redan vet?). Jag går i en blandklass med ekonomer och esteter- vi kallas EK2a/ES2. Min första reaktioner var "fasen, inte blandklassen..." men nu i efterhand tycker jag bara att det är en fördel! När vi ekonomer har våra ekonomiska ämnen (exv. ekonomi, samhällskunskap och psykologi) blir vi bara halvklass, vilket betyder att man kan få så mycket mer hjälp och så mycket mer gjort. Dessutom är esteterna iväg och hittar på en massa grejor så det har blivit rätt många inställda lektioner för oss;-) Sedan har jag och alldeles för många andra haft förutfattade meningar vad det gäller esteter! De är hur underbara som helst och bidrar verkligen till stämningen i klassen. Jag trodde inte att jag skulle trivas med esteterna, men åååh vad dum jag känner mig nu i efterhand. Jag har ett litet gäng i klassen som jag trivs så grymt bra med dessutom! Är verkligen överlycklig för det:) En potentiell nackdel med klassen är att det är inte jättemånga killar som går i den, utan "bara" 6 stycken, men trots att jag tycker det är kul med manligt sällskap har jag inte heller ont av att vara så få då jag var inställd på det redan från start;-) OBS!!!!!!! Det är många av mina kompisar som inte går på LM och inte har mer killar än vad vi har i vår klass!

Vill ni ha mer detaljer eller helt enkelt är sugna på att läsa mer har jag besvarat massvis med frågor angående både gymnasium och LM- HÄR! (bläddra ner) och HÄRRekommenderar verkligen att ni check it out:-)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress