Ursäkta!! Glömde helt bort att jag hade en del 2 som jag inte svarat på... Men tänkte svara lite kort och sammanfattat nu.
 
Vad fick dig att välja LM? 
Stämningen & miljön framförallt. Skolan är väldigt liten, vacker och mysig. Lärarna är extremt duktiga och engagerade. Eleverna är snälla och man känner sig alltid väldigt välkommen och trygg. Skolan har hög nivå på utbildning och är väldigt studiemotiverad. Typ så:)
 
Undrar om hur många som är kristna på skolan, i procent enhet ungefär?är du kristen? Hur är dem där bibel kurserna typ, märker man va att de e kristet? Går det typ judar där o så också eller inte?
50% vad jag hört! Min mamma är kristen men pappa är väl rätt så neutral, så jag skulle väl ändå säga att jag har många kristna värderingar men samtidigt ligger på en neutral nivå. Jag har inte haft bibelkunskap än, har det nämligen i 2an, men jag vet att Lina har det nu och hon verkar tycka att det är väldigt bra! Hon är inte kristen liksom, men säger ändå att det är en bra kurs och att läraren är riktigt bra. Det där med judar osv har jag tyvärr ingen koll på, haha.  

Är det många som är kristna där och märks det?
Vad jag hört är det som sagt ca 50% kristna, vilket absolut kan stämma! Dock är det verkliiiigen ingenting som märks- jag hade nästan aldrig kunnat gissa vilka som är kristna eller inte! Man ska absolut inte tro att man inte passar in om man inte är kristen, för det är lika många som inte är det minsta lilla religösa som går där. 
 
Har ni bamba eller har ni en matkort?
Bamba! Maten är dock (för det mesta) god, så det gör mig inte mycket. 
 
Hur är en dag på LM?
Jadu, det varierar! Men vi har oftast ca 3 lektioner och mellan varje en kort rast. På dessa korta raster sätter vi oss antingen i caféet, tar en promenad i stan eller hänger vid skåpen! På lunchrasten äter vi först lunch tillsammans och sedan- precis som på de kortare rasterna- går ut på stan, hänger vid skåpen och pluggar eller sätter oss i caféet. Väldigt mysiga dagar<3
 
Hur många går där?
Oj, jag är sämst på nummer men skolan är ju rätt så liten! Man känner igen de flesta, men man ser ofta nya ansikten trots detta. Jag tycker storleken på skolan är väldigt bra, dock finns det ju de som är som jag och älskar att få se och träffa mycket folk!
 
Är det mycket redovisnngar där du går?
Jag går ju ekonomilinjen och där ingår det ju mycket presentationer och redovisningar- så ja! Det skulle väl vara att överdriva om jag sa att vi har det jätteofta, men visst har vi haft det ett par gånger. 
 
Får ni mycket läxa? Är det mycket plugg och sånt eller känner du att du ändå hinner liksom med träning och vänner?
 
Ja, det är mycket plugg- en av de största nackdelarna med LM. Eller ja, det beror ju på hur man ser det! Det lönar ju sig;) För mig blir det ju jobbigt då jag tränar så sjukt ofta och samtidigt måste plugga... men man kommer ju in i rutiner och hittar lösningar! Bara man planerar så blir det ofta bra ändå.
 
Är nivån väldigt svår? Är det stor skillnad på hur mycket plugg från grundskolan?
Nivån är en hel det högre på gymnasiet! Jag tycker att jag pluggar och stressar väldigt mycket mer nu än vad jag gjorde i grundskolan... Samtidigt kan det bero lite på att jag börjat slappa lite (inte slutat plugga, utan bara inte lika överdrivet som jag gjorde innan) och då får man ju mer ångest. Sedan tror jag att det här med jämförelsen mellan grundskola och gymnasie varierar mycket beroende på vilken skola och vilket gymnasium man går på. LM har väldigt hög nivå! Dock tror jag att alla med motivation absolut klarar av det.
 
Vilka andra gymnasium var du inne på innan du bestämde dig för LM?
Samskolan, Polhem och Kitas. 
 
Hur var det att först gå in på LM? Kände du några eller var det lätt att träffa nya? Har du några tips på hur man kan lära känna nya på gymnasium? 
Åååh, minns första dagen som om det vore igår. Jag var så stöööört nervös! Kände ett fåtal, men knappt några som skulle gå ekonomi... Så var extremt nervös inför vilken klass jag skulle hamna i och med vilka människor. Men det blev ju toppen! Kände bland annat Vilma sen innan, och vi hamnde i samma klass vilket jag är jätteglad än över. Det var lättare än vad jag trodde att lära känna nya! Mitt tips är att våga vara framåt och våga ta initiativ- alla är i samma sits, alla är nervösa. Om du känner några sedan innan- VÅGA gå ifrån lite och prata med nya. Jag lovar att man hittar massa nya vänner som man kommer att ha med sig hela livet. 
 
Eftersom du gick i en engelskt skola och lärde dig allt på engelska, tycker du att det är svårt? förstår du allt? eller behöver du "lära om" dig sakerna fast på svenska?
Jag var väldigt nervös inför just det här med skiftet från engelska till svenska. I början var det kanske lite jobbigt, dock tror jag att jag gjorde det jobbigare än vad det egentligen var! Jag kom in i det svenska hur snabbt som helst och nu känns det absolut inte konstigt överhuvudtaget. Förstår allt!
 
Hur är skolan? Är det bra gemenskap? Vad är det bästa respektive sämsta med skolan? 
Som sagt- grym! Gemenskapen är något av det allra bästa på LM. Lovar dig att du inte kommer känna dig utsött eller utanför på något sätt, för vart man än går blir man bemött av vänliga ansikten och leenden! Känner att jag bara nämner det som är bra med LM, så kan ta en liten lista på nackdelar:
-Det är många fler killar än vad man tror, men hade velat ha liiite mer killar som man kan umgås med
-Ibland kan det bli för mycket plugg och prov
-Vi har inga studiedagar på LM
-Svårt att få ledigt
-En sak som vissa kan tänka (som jag fått höra) är att det kunde gått lite mer "skönt" folk. Enligt mig finns det absolut sköna människor, men är man bara ute efter något socialt eller status kanske det finns mer passande skolor. 
 
Trivs du med din klass? Beskriv den gärna i detalj:)
Jag går i en blandklass med ekonomer och esteter. Min första reaktioner var "fasen, inte blandklassen..." men nu i efterhand tycker jag bara att det är en fördel! När vi ekonomer har våra ekonomiska ämnen blir vi bara halvklass, vilket betyder att man kan få så mycket mer hjälp och så mycket mer gjort. Dessutom är esteterna iväg och hittar på en massa grejor så det har blivit rätt många inställda lektioner för oss;-) Sedan har jag och alldels för många andra haft förutfattade meningar vad det gäller esteter! De är hur underbara som helst och bidrar verkligen till stämningen i klassen. Jag trodde inte att jag skulle trivas med esteterna, men åååh vad dum jag känner mig nu. Jag har ett litet gäng i klassen som jag trivs så grymt bra med! Är överlycklig för det:)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress