Idag är det den internationella kvinnodagen, dagen då man uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen.
 
För nästan precis ett år sedan skrev jag ett inlägg angående just detta, och trots att 365 dagar har passerat anser jag att det är lika aktuellt än idag, tyvärr. Därför vill jag att ni läser inlägget, igen, och verkligen funderar över det som står skrivet! (notera att jag har ändrat lite...)
 
...
Feminst. Jag är en feminist. Och vad menas med att vara en feminist? För mig är feminism=jämställdhet. Jag vill att kvinnor ska ha samma förutsättningar och samma möjligheter som män. Jag vill att kvinnor ska behandlas på samma sätt som män, att kvinnor ska anses vara lika viktiga som män, att kvinnor helt enkelt ska få vara kvinnor och inte på något sätt behöva ta emot skit på grund av att man är kvinna. Visst vill vi alla ha jämställdhet? Att man inte ska särbehandlas beroende på etnicitet, hudfärg, religion, sexuell läggning... Precis samma sak borde väl gälla kön? Jag är väldigt säker på, eller i alla fall hoppas att, de flesta håller med mig vad det gäller att män och kvinnor ska behandlas likadant. Killar som tjejer. 
 
Det har däremot blivit så obeskrivligt frustrerande att läsa kommentarer så som "fuck feminister", "ni äcklar mig", "sluta vara så jävla extrema". Ni som kommenterar sådant kan inte vara särskilt pålästa? Det har liksom blivit så att man bildar en viss uppfattning om hur feminister är, och vad feminism i sig innebär. Samhället har skapat en sterotypisk feminist; orakad, kortklippt (färgat) hår, vulgär, våldsam, och som vill att kvinnor ska ta över världen och att alla män ska utrotas. Sedan när blev det så? Varför, VARFÖR, har en sådan bra sak som feminism blivit till någonting så "äckligt" och "överdrivet"? 
 
...Och VARFÖR har man börjat dra alla över en kam? Visst, till och med jag som är feminist håller med om att det finns vissa (betoning på vissa) feminister som kan bli lite för extrema. Med extrema menar jag då inte feminister som väljer att se ut på ett visst sätt. Det har ingenting med den extrema feminismen att göra. Det har med ens personliga tycke och stil att göra.
 
Jag såg i alla fall Medhis video på Facebook häromdagen (edit: ett år sedan nu). Han har självklart rätt till sin åsikt, och en del av det han säger kan jag förstå mig på. Någonting jag reagerade starkt på däremot var hur han valde att främställa feminister. Han hade bildat sig en klar uppfattning om både hur en feminist ser ut och om hur en feminist beter sig.
 
Först och främst är det sjukt förolämpade för kvinnor som väljer att klä sig på just detta sättet; kvinnor med kortklippt/färgat hår, kvinnor som har en "killigare stil", kvinnor som väljer att inte raka sig. Det är en fråga om utseende- inte en fråga om politik eller ideologier. Alla kvinnor med kort hår, eller orakade ben, är inte extrema feminister, kanske inte ens feminister överhuvudtaget. Sedan är det även väldigt förolämpande för feminister. Alla feminister är inte grova och våldsamma. Alla feminister är inte orakade och stora i käften. Alla feminister vill inte utrota män. Så radera den bild av feminister och feminism som samhället bankat in i skallen på dig! 
 
Det är synd att det blivit så viktigt för killar att inte vara feminister; att istället behöva käfta emot, döma, kritisera och komma med elaka kommentarer. Det känns som att bara för att man är kille så måste man tycka feminism är fel. De flesta killar vet inte ens vad det innebär, utan drar bara slutsatsen att det har med att kvinnor ska ta över världen att göra. Alla tolkar feminism på olika sätt, och alla väljer att agera och få sina röster hörda på olika sätt. Men för mig handlar det som sagt bara om en fråga om jämställdhet. Feminism bör vara någonting självklart- precis som vi motsträvar racism bör vi motsträva ojämställdhet mellan kön. 
 
Mitt tips till er, framförallt killar, är att våga läsa om feminism. Våga ta reda på vad det egentligen innebär att vara feminst. När du har gjort detta, om du nu inte bildat en ny uppfattning, go ahead- fortsätt döma, fortsätt hetsa, fortsätt jobba emot det. But you can't stop us:) #girlpoweeer
...
Idag gick jag och Alexander förbi en ung man som stod och försökte samla in signaturer till ett projekt som hade med kvinnors rättigheter att göra. Det första han sa till oss var: "Varför säger man grattis på internationella kvinnodagen?". Jag funderade lite, och han hade helt klart en poäng. Varför säger vi grattis? Grattis för att vi har fått en dag som uppmärksammar ojämställdheten i världen? Det är en bra sak, absolut, det håller jag med om! Men är det inte egentligen lite sorgligt att man gratulerar på en dag som inte ens bör finnas överhuvudtaget? Hade det inte varit skönt att slippa behöva uppmärksamma ojämställdheten, slippa behöva göra filter på snapchat och slippa behöva övertyga människor om att kvinnor faktiskt också är viktiga? Att kvinnor har en lika stor plats i denna värld som män? Det tycker jag i alla fall.
 
Så, nope, inte grattis på kvinnodagen! Grattis för att du är kvinna, och för att kvinnor är kvinnor, och kvinnor är bäst♥
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress